عکاسی محصول به روش ساده - قسمت 6

مرحله 3: دوربین خود را تنظیم کنید: تعادل سفیدی(White Balance) دوربین را در حالت خودکار (َAuto) بزارید. فلش دوربین را خاموش کنید.

Essay6 1


تنظیمات اندازه تصویر را در حالت بزرگترین (با کیفیت ترین) قرار دهید.

Essay6 10

اگر دوربین شما قابلیت عکاسی خام(RAW) را دارد تنظیمات را روی آن قرار دهید، بیشتر دوربین های کامپکت این قابلیت را ندارند، اما اگر داشتند شما حتما استفاده کنید. این فورمت بزرگترین و با کیفیت ترین حالت ثبت دوربین است که بیشترین عمق بیتی دوربین را در اختیار شما قرار میدهد و شما می توانید روتوش فوق العاده قدرتمندی روی این سبک از فایل ها در نرم افزار هایی مانند فتوشاپ، بریدج، لایت روم و اپرچر داشته باشید.

Essay6 9

اندازه(Size) – در اکثر دوربین ها سه اندازه عکس کوچک(Small)، متوسط(Medium) و بزرگ(Large) وجود دارد که همواره بهتر است شما اندازه بزرگ را انتخاب کنید و انتخاب اندازه بزرگ تصویر باعث میشود که شما کیفیت بالاتری را تجربه کنید.شما همیشه می توانید یک عکس بزرگ را کوچک کنید ولی نمی توانید یک عکس کوچک را با حفظ کیفیت بزرگ کنید.

کیفیت(Quality) – که سه حالت کیفیت عالی(Superfine) – کیفیت خوب(Fine) – کیفیت متوسط(Normal) را دارد.تنظیمات دوربین شما همیشه باید روی حالت عالی باشد.این تنظیم تعداد پیکسل های استفاداه شده در سنسور دوربین را مشخص می کند پس بهتر از تمام قابلیت دوربینتون استفاده کنید.

حساسیت(ISO) – تنظیمات حساسیت را روی 100 قرار دهید. هر چی حساسیت دوربین خمود را بالاتر ببرید میزان نویز(نقاط قرمز روی عکس) شما بیشتر میشود. پس حساسیت 100 پایینترین میزان حساسیت دوربین شماست که کمترین میزان نویزرا دارد.

Essay6 8

تنظیمات نورسنجی :

الف- دوربین خود را در حالت تنظیمات دستی (Manual Mode) قرار دهید. این تنظیم باعث میشه که شما کنترل همه چیز را در دست داشته باشید و بعد از ست کردن دوربین روی این حالت (f/stop)  خود را نیز در بالاترین حالت تنظیم کنید تا بیشترین عمق میدان را داشته باشید.

Essay6 5

تصویر مورد نظر را از مانیتور روی دوربین نگاه کنید و متوجه می شوید همه چیز تاریک هست و حالا موقعش هست که سرعت شاتر را تغییر دهید تا زمانی که سوژه نور کافی پیدا کند که در اینجا گفته می شود که سوژه نورسنجی شده است. طبیعتا سرعت شاتر شما باید پایین بیاید .به طور مثال سرعت شاتر شما از 1/60 به 1/4 تغییر میکند.این اعداد کسری از ثانیه هست که شاتر در آن زمان باز شده و نور به سنسور می تابد. این عدد را آنقدر تغییر دهید تا به بهترین نور در مانیتور دوربین خود برسید.

Essay6 7

- استفاده از حالت اولویت دیافراگم(AV)

ممکنه دوربین شما این حالت را نداشته باشد(البته تقریبا در همه دوربینهای جدید موجود است) ولی اگه این حالت موجود بود شما میزان دیافراگم را تا جای ممکن ببیندید که بیشترین عمق میدان را داشته باشید وسرعت شاتر با توجه به نور موجود تنظیم میشود.البته این روش ممکنه مشکلاتی داشته باشه که شما می توانید چند استپ نور به طور کلی کم یا زیاد کنید.

Essay6 3

ج- نوردهی خودکار(Auto Exposure)

اگر دوربین را در حالت کاملا خودکار بزارید اون موقع دست شما برای بازی با نور و موارد دیگه خیلی بسته میشه،ولی گاهی با تنظیم خودکار نورسنجی و از طرفی یک یا دو استاپ بالا و پایین کردن نوردهی به نتیجه مطلوب می رسید.

از هیستوگرام دوربین هم می توانید استفاده کنید به گونه ای که در تصویر زیر می بینید نمایش هیستوگرام باید به گونه ای باشد که هم سفیدی ها و هم سیاهی ها ثبت شود.

Essay6 12

این مطلب ادامه دارد ....